SECTIA PSIHIATRIE

În prezent, pe baza Avizului temporar privind modificarea de structură, cu nr. 12616 din 16.06.2021, eliberat de Direcția de Sănătate Publică Maramureș, secția psihiatrie are alocate 25 de paturi, din care 20 de paturi destinate îngrijirii pacienților non-COVID, activitatea desfășurându-se în pavilionul psihiatrie femei, iar 5 paturi sunt repartizate pacienților cu afecțiuni psihiatrice suspecți/confirmați COVID-19, situate în fostul pavilion psihiatrie bărbați. Pentru îngrijirea și tratamentul acestora se asigură echipă multidisciplinară formată din medici psihiatri, medici de boli infecțioase și după caz, psiholog.

Pavilionul psihiatrie bărbați este alocat îngrijirii și tratamentului pacienților suspecți/confirmați COVID-19 și are în prezent un număr de 20 paturi, fiind asigurate circuite distincte față de celelalte specialități medicale.

În funcție de evoluția pandemică, până la noi modificări de structură, activitatea secției este asigurată în regim de spitalizare continuă, de zi și în regim ambulatoriu, fiind susținută de linia de gardă de profil.

Secția funcționează în ambianță plăcută a unui spațiu verde întreținut, relativ izolat fonic de zgomotul orașului. Secţia asigură asistenţă medicală în domeniul sănătăţii mintale,  pe o arie geografică şi populaţională delimitată esențialmente de granițele județului Maramureș, dar și în afara acestuia.

Cordea-I
Dr. Iuliu Cordea

Medic primar
Psihiatru
Şef secţie

dr
Dr. Aurora Ilieş

Medic primar
Psihiatru

specialist
Dr. Alexandra Pop

Medic specialist
Psihiatru

Chicea-Camelia
Psih. Camelia Chircea

Psiholog

SERVICII MEDICALE
  • Asistarea tuturor urgențelor psihiatrice – diagnostic, tratament de fază acută, internare în secție sau trimiteri către servicii supravegheate, la nevoie;
  • Internarea pacienților trimiși din ambulatoriu sau de către medicii de familie, în regim continuu sau de zi;
  • Stabilirea și confirmarea diagnosticelor psihiatrice;
  • Psihoterapii diverse – consiliere, psihoterapii specifice, individuale și de grup;
  • Testări psihologice calitative și cantitative pentru autocunoaștere, diagnoză, evoluție;
  • Educație și prevenție psihiatrică – psihoigiena pentru pacienți si rețeaua de susținere (aparținători), în vederea stabilizării remisiei, a prevenirii recăderilor și asigurării complianței la tratament;
  • Prelevări de probe biologice pentru analize de  laborator și recomandări de investigații radiologie și imagistică medicală pentru pacienții cu tratament neuroleptic cronic sau pentru cei cu afecțiuni somatice asociate;
  • Instituirea supravegheată a curei neuroleptice, a tratamentului individualizat antidepresiv și antidemențial;
  • Implicare în procesul de instruire a personalului sanitar  (contracte cu școlile postliceale sanitare din oraș);
  • Conlucrarea cu celelalte servicii psihiatrice din județ dar și cu Poliția, Comisia de expertiză medicală a capacității de muncă, Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Maramureș și Serviciul Public Asistență Socială;
  • Servicii medicale psihiatrice în ambulatoriu – consultații, indicații și ajustări terapeutice;
  • Abordare interdisciplinară și medico-socială în colaborare cu celelalte secții ale spitalului, cu psihologii, asistenții sociali și compartimentul juridic;
  • Terapie ocupațională.

Lista diagnosticelor care depăşesc competenţa spitalului: 

  • Stări confuzive de naturã organică;
  • Simptomatologie neurologică ce depăşeşte cadrul de conversie;
  • Agitaţie psiho-motorie;
  • Demenţe severe vasculare tip Alzheimer etc.;
  • Crize convulsive subintrante;
  • Tentative de suicid;
  • Retard mental sever cu tulburare de comportament ce necesită izolare şi contenţie;
  • Orice tulburare somatoformă a cărei simptome nu cedează la terapie;
  • Uz nociv de substanţe psiho-active majore (stupefiante)

Lista completă a diagnosticelor care depăşesc competenţa spitalului poate fi consultată aici:

CONDITII DE INTERNARE
  • Carte de identitate;
  • Bilet de trimitere în dublu exemplar de la medicul de familie sau medicul specialist;
  • Cardul de sănătate sau dovada înlocuitoare, conform legii in vigoare;
  • Plan de recuperare și decizie de încadrare în pensie de invaliditate sau ajutor de handicap, după caz;
  • Acte medicale cu afecțiunile de care suferă pacientul.
REGULILE ȘI OBICEIURILE PE CARE SĂ LE RESPECTE PACIENȚII ȘI ÎNSOȚITORII PE DURATA INTERNĂRII ÎN SPITAL
  1. La internare să aibă asupra lor:
  • înbrăcăminte personală (pijama, tricou, halat, trening);
  • papuci de casă;
  • produse de igiena personală;
  • medicamente pentru tratamentul afecțiunilor cronice, unde este cazul (diabet, hipertensiune arterială etc.);

Dacă nu dispun de efecte personale, acestea sunt oferite de spital (pijama, trening, papuci, produse de igienă).

Rugăm evitarea bagajelor voluminoase tip geamantane, trolere!!!

  1. După completarea documentației medicale în cabinetul de ambulator sau în camera de gardă, pacientul va fi direcționat către garderobă.
  • Dacă starea de sănătate o permite se efectuează igienizarea  generală, la nevoie deparazitarea, cu ajutorul infirmierei din secție. În situația în care starea pacientului nu permite igienizarea/ deparazitarea, acesta va fi transportat pe secție, iar igienizarea se va realiza la pat.
  • Pentru pacienții care prezintă plăgi, asistenta medicală va efectua dezinfecția și pansamentul plăgii.
  • Hainele de stradă se lasă la garderobă, unde sunt preluate de către personalul responsabil,  aranjate pe umeraș și depuse în huse numerotate de la 1 la 45. Inventarul efectelor primite/ predate se notează în ,,Caietul de garderobă”.
  • Efectele personale care necesită a fi supuse unui proces de curățare, sunt predate spălătoriei spitalului, iar după finalizare, sunt depuse la garderoba secției pe baza procedurii de mai sus.
  • La internare, pacientul este invitat să trimită acasă cu aparținătorii obiectele de valoare. În caz contrar acestea sunt predate pe baza bonului de predare – primire și se păstrează în cutia de valori a secției. Spitalul nu răspunde de siguranța bunurilor de valoare păstrate în salon.
  • Pacientul este invitat să predea la garderobă eventuale obiecte contondente (cuțite, lame etc), pe care le are asupra sa;
  • Pacientul echipat în ținuta de spital este condus la salon de către infirmieră. 
  1. La salon:
  • asistenta de serviciu/infirmiera îi prezintă salonul cu anexele și utilitățile sale, obiectele sanitare, mobilierul, aparatura TV, sistemul de iluminare și de alarmare și modul lor de funcționare;
  • primește informații privitoare la respectarea normelor de igienă personală și a ambientului din salon, spațiile de terapie ocupațională și de recreere, păstrarea curățeniei și a liniștii ;
  • primește informații referitoare la codificarea vestimentară a personalului secției pentru identificarea facilă, astfel:
  • medic si asistent medical/registrator medical-culoare albă;
  • infirmieră și îngrijitoare de curățenie-culoare albastră, verde;
  • primeste informații cu privire la respectarea orarului de curățenie și a semnificației indicatoarelor de avertizare „Pericol de alunecare” „Atenție la trepte”, „Cădere cu denivelare”, pentru prevenirea riscurilor de alunecare, cădere, lovire.
  1. Pacienții sunt rugați:
  • să citească și să respecte drepturile și obligațiile pacientului afișate în secție;
  • să respecte regulile și obiceiurile reglementate la nivelul secției;
  • să completeze chestionarul de satisfacție si să îl depună în cutia special amenajată, situată în holul secției;
  • să respecte programul privitor la orele de masă, de tratament, de odihnă și de primire a vizitatorilor;
  • să primească vizitatorii în spațiile special amenajate (club, zona din curtea interioară destinată relaxării în aer liber);
  • să limiteze pe cât posibil numărul vizitatorilor la maxim 2 persoane și timpul de ședere a acestora în salon, la maxim 30 minute;
  • să nu permită vizitatorilor să se așeze pe pat;
  • să nu primească vizitatori cu starea sănătății alterată (viroze, tuse, febră, stare de ebrietate, etc);
  • să permită infirmierei să facă curățenie zilnic și să aerisească salonul, de câte ori este nevoie;
  • să efectueze zilnic și ori de câte ori este nevoie, igiena personală;
  • să mențină ușa salonului închisă, aerisirea se va face numai pe geam, de mai multe ori pe zi;
  • să respecte modul de colectare selectivă a deșeurilor menajere și medicale;
  • să nu păstreze în noptieră alimente peste noapte;
  • să exploateze corect aparatele și utilitățile din cameră, să păstreze integritatea obiectelor sanitare, a lenjeriei și a mobilierului din dotare;
  • utilizarea televizorului și a telefonului mobil se va face cu respectarea programului spitalului privitor la orele de masă, de tratament, de odihnă și la volum adecvat mediului spitalicesc, până la ora 21.00;
  • în timpul deplasărilor la consultațiile între secții, pacienții vor folosi peste ținuta de interior, (pijama, trening), halate de protecție;
  • este interzis fumatul în spital;
  • nu se va părăsi spitalul fără permisiunea medicului curant/gardă;
  • constatarea absenţei unui pacient va fi adusă imediat la cunoştinţa medicului curant/ gardă, iar absenţa nejustificată a pacientului pe o perioadă mai mare de 8 ore determină externarea din oficiu a acestuia.
  1. La externare:
  • va prezenta asistentei medicale de serviciu/ infirmierei, salonul cu bunurile și utilitățile sale integre și în stare de funcționare;
  • în cazul în care se constată deteriorări ale bunurilor spitalului, pacientul plătește contravaloarea;
  • la externare primește documentele medicale, depune chestionarul de satisfacție completat în cutia special amenajată, merge la garderobă unde se echipează în ținuta de stradă.